Proto vás prosím: Studujte katechismus vášnivě a vytrvale!

Můžeme poznat Boží existenci svým pouhým rozumem?

17. 1. 2012 10:00
Rubrika: Čteme YouCat!

Ano. Lidský rozum může s jistotou poznávat Boha.


Svět nemůže mít svůj původ a cíl sám v sobě. Ve všem, co existuje, se skrývá víc, než co je na první pohled patrné. Řád, krása a vývoj světa poukazují na své bytí, k Bohu. Každý člověk je otevřený pravdě, dobru a kráse. Slyší v sobě hlas svědomí, které ho nabádá k dobru a varuje před zlem. Ten, kdo moudře následuje tuto stopu, dojde k Bohu.

Can we know the existence of God by our reason?

Yes. Human reason can know God with certainty.

The world cannot have its origin and its destination within itself. In everything that exists, there is more than we see. The order, the beauty, and the development of the world point beyond themselves toward God. Every man is receptive to what is true, good, and beautiful. He hears within himself the voice of conscience, which urges him to what is good and warns him against what is evil. Anyone who follows this path reasonably finds God.

Více v KKC: 31-36, 44-47*

YouCat: 4.

* Chcete-li se otázkou více zabývat, vyhledejte si tyto pasáže v Katechismu katolické církve.

Zobrazeno 1623×

Komentáře

JiKu

Zrovna tenhle bod mi přijde formulován poněkud zmatečným způsobem.

Je tam zjevná diskrepance mezi předmětem otázky (poznat Boží existenci), odpovědi (poznávat s jistotou Boha) a vysvětlením (dojít k Bohu).

Většině (mladých?) lidí to třeba nevadí, ale mezi mladými jsou třeba i matfyzáci či lingvisti, kteří s formáně logickou strukturou toho bodu mohou být nespokojeni a zmateni.

Nejpregnantnější formulací je ta, která je v otázce. Pouhým rozumem poznat Boží existenci. A odpověď Církve je "ano". Dokonce je to odpověď dogmatizovaná, takže kdo by hlásal, že ne, anathema sit.

Otázka je to filosofická, i idpověď na ní je filosofická, to na co se ptá, je tzv. "Bůh filosofů", o kterém toho "pouhým rozumem" nemůžeme vědět o mnoho víc, než že existuje. (Ale obsah toho, co vědět můžeme, je přesto velmi zajímavý, ale sem se to nehodí).

Bůh naší víry je více (pojem má větší obsah), než Bůh filosofů, ale víra, která by neobsahovala to, co bůh filosofů, by byla pošetilá. Napřiklad důvěřovat Bohu, který neexistuje, že?

Obsahem odpovědi je "s jistotou poznávat Boha". Tady je nutno říci, že drtivá většina toho, co o Bohu víme, víme z toho, co nám o sobě Bůh řekl, tedy ze Zjevení. A taky netrozumím vůbec tom (a nedovedu si představit, co by to mohlo znamenat) "poznávat s jistotou" (na rozdíl od dokonavého "s jistotou poznat"). Ta "jistota" poznávání Boha zer Zjevení je nějak úplně jiná jistota, než jistota filosofického poznání "Boží existence". Jistota poznávání Boha teologického (třeba toho, že se Syn vtělil a vůbec většina toho, co odříkáváme v krédu) spočívá v tom, že filosofové takové tvrzení prozkoumají, vydají o něm atest, že není vnitřně rozporné (pozot, to nemusí znamenat, že jej tak každý nefilosof vnímá!) a Církev jej pak vyhlásí jako dogma. Tedy poznání jisté. Jak moc lze takový proces nazvat "poznávání s jistotou", to je věc vkusu :-)

No a "dojít k Bohu" a "moudré následování", to už mi připadá od položené otázky natolik vzdálené, že to raději komentovat nebudu.

Já mám prostě rád, když se na otázky odpovídá tak, jak byly položeny, nebo když se řekne "takhle se neptej, tato otázka nemá smysl". Nemám rád otázky, kterým se za socialismu říkalo "Rádio Jerevan".

Třeba "Je pravda, že v Rjazani dostal jeřábník Ivan Ivanovič za dobrou práci auto volhu?"
Odpověď: "Ano, ale nebylo to v Rajzani, ale v Novgorodu, nebyl to Ivan Ivanovič, ale Pavel Pavlovič, nebyl to jeřábník, ale soustružník, nebyla to volha, ale jízdní kolo a nedostal, ale ukradli mu ho".

Matonick

Skutečně je v otázce a odpovědi matoucí rozpor mezi nedokonavým a dokonavým výrazem slovesa (s jistotou) poznávat a poznat. Možná nás autoři chtěli úmyslně vyprovokovat, abychom se nad otázkou hlouběji zamysleli, anebo je chyba v překladu. Přečetl jsem si znovu v KKC doporučené paragrafy 31-34, nadepsané: Cesty, které vedou k poznání Boha. Nezdá se mi, že by z nich vyplývala jako jednoznačná odpověď církve dogmatické ano. Ve 32 je ovšem uvedena "dogmatická" citace z Písma (Řím 1,19-20). Sám o sobě bych mohl odpovědět, že to, co jsem za svůj dlouhý život svým omezeným rozumem a životními zkušenostmi měl příležitost poznat, mi postačuje k odpovědi, že je možné s jistotou nejen Boha poznávat, ale i poznat.

Matonick

Doporučuji k tématu vyhledat na Signálech rubriku (bohužel v kometářích nelze odkázat přímo) http://matonick.signaly.cz/rubrika/ucici-se-cirkev - a v ní vypracované 1. téma : CO MŮŽEME O BOHU POZNAT ? - téma 139 ke 4. neděli v mezidobí 31.1.2010- homilie katechetická (KKC 31-43; 282-289; YOUCAT 4) , a navazující kázání P.Jan Plodr k tomu dni: http://www.krasensko.cz/kazani.php?archiv=1

2. téma:NA CESTĚ K BOHU - téma 204 ke 2. neděli v mezidobí 16.1.2011 - homilie katechetická:(KKC 27-43; YOUCAT 4) , a navazující kázání P. Jan Plodr k tomu dni:http://www.krasensko.cz/kazani.php?archiv=1

Zobrazit 3 komentáře »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Zdeňka Ptáčková