Proto vás prosím: Studujte katechismus vášnivě a vytrvale!

Jak pracovat s katechismem v katechezi pokřtěných

28. 1. 2012 0:00
Rubrika: O katechismu

Chceme-li uvažovat o tom, jak pracovat při katechezi pokřtěných s katechismem, musíme nejdřív uvažovat o katechezi samotné. Protože katechismus je jednou z pomůcek pro katechezi a jeho použití bude dobré tehdy, jestliže napomůže k dosahování cílů katecheze.


 

Autor textu: P. Aleš Opatrný*

Dějiny katecheze dvacátého století by se daly charakterizovat jako pozvolný přechod od „naučeného“ k „osobnímu“ křesťanství. Tím nemá být řečeno, že křesťanství znamená jen určitý styl života a prožívání, které
nevyžaduje žádné znalosti. Jak se ale měnila zejména v Evropě situace po náboženské i po sociální a kulturní stránce, tak se křesťanský život stával méně samozřejmým. To potom znamená, že k životu z víry se nedochází jen bezděčným přejímáním životního stylu, ale je k němu třeba patřičná motivace a osobní rozhodnutí. K tomu samozřejmě nestačí pouhé naučení se křesťanským pravdám nebo jejich kultivování do teologicky přesnějšího tvaru.

V pohledu Všeobecného direktoria pro katechizaci (dále jen VDK), které je základní církevní směrnicí pro katechezi, je křesťanský život procesem stálé výchovy ve víře, který se sytí ze dvou zásadních zdrojů: „V křesťanském společenství se učedníci Ježíše Krista živí u dvojího stolu: Božího slova a Kristova Těla. Evangelium a eucharistie jsou ustavičným pokrmem při putování do Otcova domu“. (VDK 70)

Tato výchova ve víře je stálým procesem, který má vždy také rozměr sdílení: „Stálá výchova ve víře se obrací nejen ke každému křesťanovi, aby jej doprovázela na jeho cestě ke svatosti, ale také na křesťanské společenství jako takové, aby zrálo jak ve svém vnitřním životě lásky k Bohu a bratřím, tak ve své otevřenosti vůči světu jako společenství misijní.“ (VDK 70)

Cíl této činnosti tedy nelze oddělit od osoby a vztahu k ní „Konečným cílem
katecheze je uvést někoho nejenom do styku, ale do společenství, do důvěrného vztahu s Ježíšem Kristem“. (VDK 80)

Nelze tedy mluvit pravdivě o katechezi, pokud v ní není přítomen osobní vztah ke Kristu, který je také zásadní motivací pro další poznávání víry: „Kdo se setkal s Kristem, přeje si co nejvíce jej poznat, jakož si rovněž přeje poznat Otcův plán, který on zjevil. Poznání obsahu víry je požadováno přilnutím k víře. Již na lidské rovině vede láska k určité osobě k tomu, že ji chceme stále více poznávat.“ Katecheze proto musí přivádět k „postupnému pochopení celé pravdy Božího plánu“, tím, že uvádí učedníky Ježíše Krista do poznání tradice a Písma, které je oním „nesmírně cenným poznáním Krista“ (Flp 3,8). (VDK 85)

Pokud tedy uvažujeme o katechismu jako o jedné z důležitých pomůcek při katechezi pokřtěných, nesmíme ztratit ze zřetele výše uvedené zásady. Žádná znalost sama o sobě totiž nenahrazuje živou víru. A živá víra nemůže pevně zakořenit jen v nějakém pocitu nebo osobním názoru jednotlivce. Nelze tedy žít plnou víru nebo nezabloudit na cestě víry bez opakované konfrontace s tím, v co církev věří a co v určitém souhrnu v katechismu vyjadřuje.

Jak tedy pracovat s katechismem?

Především musíme chápat, že katechismus je v zásadě uspořádaným souhrnem poznatků, ke kterým se mnohdy dochází delší cestou chápání a porozumění. Tuto cestu k pochopení si nemůžeme většinou nijak „ušetřit“. Protože cílem katecheze je růst a prohlubování víry, ne jen opakování správných formulací, musí práce s katechismem obsahovat různě dlouhé cesty poznávání a chápání, na jejichž konci stojí stručná a shrnující formulace katechismu. Má-li víra růst a prohlubovat se, je třeba uvádět do souvislosti pravdy víry a otázky vlastního života i otázky světa. Musíme počítat s tím, že žádný katechismus nemůže obsahovat všechny otázky, které si člověk v životě klade, na které by v něm našel hned snadnou a připravenou odpověď.

Avšak hledání odpovědí víry na naše osobní otázky se může stát krásným
a užitečným dobrodružstvím jestliže:

  • máme trpělivost k hledání;
  • respektujeme skutečnost, že bez
  • pochopení souvislostí nelze mnoha věcem porozumět;
  • jsme ochotni přijmout i ty odpovědi,
  • které nám nejsou momentálně příjemné nebo snadno pochopitelné;
  • ptáme se skutečně na to, co církev věří, o čem je přesvědčena a proč tomu tak je;
  • spojujeme náš život s životem modlitby,
  • liturgie a poznávání;
  • uznáváme, že každé naše poznání v oblasti víry je částečné, ale může se dál prohlubovat, pokud nebloudíme daleko od zdroje pravdy.

S katechismem je ovšem možné pracovat nejrůznějšími způsoby. Například tak, že se ve skupině pokusíme společně porozumět stručnému vyjádření katechismu, které si skupina vybere a které se snaží navzájem
osvětlovat. Je také možné, že si členové skupiny sdělují své zkušenosti s tím, jak ve svém životě postupně chápali vybrané téma. Je také možné a užitečně postupovat v katechismu stránku za stránkou a odstavec za odstavcem. Máme tak sice jistotu, že nic nevynecháme, ale může se nám stát, že se budeme zabývat něčím, čím se právě nikdo nezabývá nebo co leží daleko do jeho životní zkušenosti.

Nakonec opět slova Všeobecného direktoria: „Každý rozměr víry, jakož i víra jako celek, musí být zakotven v lidské zkušenosti a nezůstávat v osobě jako něco umělého a osamoceného. Poznání víry je plné významu,
osvěcuje celou existenci a vede dialog s kulturou; v liturgii je celý osobní život duchovní obětí; evangelní morálka přijímá a pozvedá lidské hodnoty; modlitba je otevřená všem osobním a společenským problémům.“(VDK 87)

* Mons. Ing. Mgr. Aleš Opatrný Th. D. je biskupským vikářem pro pastoraci v pražské arcidiecézi, vyučuje pastorální teologii na Katolické teologické fakultě UK v Praze.

 

 

Zobrazeno 1347×

Komentáře

Invisible

Bude v brzké době YouCat viset na netu? Bylo by dobré dát na na jednu stránku YouCat společně s biblí.

JakubV

Hm, též bych rád YOUCAT na netu...

Jinak díky redakci za článek a prosím o upravení odrážek, mnohé výpovědi jsou rozděleny do dvou bodů..

Zobrazit 2 komentáře »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Zdeňka Ptáčková