Proto vás prosím: Studujte katechismus vášnivě a vytrvale!

Co je katechismus a komu je adresován? (3. díl)

20. 1. 2012 12:46
Rubrika: O YouCatu

Katechismus: Strašák nebo pomoc v životě? (3. díl)


 

Co je katechismus?

Slovo Katechismus se skládá z řeckého slova katéchein = znít, napomenout, poučit. Už i v pracírkvi sloužilo slovo katéchein vedle dalších slov k označení pro poučení o víře. Tištěné knihy, které nesou název katechismus, existují od roku 1528. Podle současného chápání je katolický Katechismus

  1. schválen příslušnou církevní autoritou,
  2. sloužící ke zvěstování víry,
  3. systematicky uspořádaný,
  4. určený pro konkrétní cílovou skupinu a
  5. tím více nebo méně diferencovaný
  6. celkový přehled křesťanských poselství.

Katechismus - církevní kniha

Zatímco na dnešním trhu nalezneme velké množství náboženské literatury bez církevního schválení (imprimatur a Nihil Obstat), požaduje katolický právní řád pro katechismus schválení prostřednictvím příslušné církevní autority. Kdo si vezme do ruky katolický Katechismus, musí mít jistotu, že tato kniha není názorem jednoho autora nebo jedné teologické školy, ale obsahuje 2000 let se vyvíjející učení katolické církve.

Stále více se katechismy projevují nejen jako učení víry, ale také nás seznamují
s konkrétní situací církve v době vzniku katechismu. Dnes slouží katechismy především k seznámení, k prohloubení a k předávání vlastní víry, a to ve smyslu ekumenické otevřenosti II. vatikánského koncilu. V přeneseném slova smyslu byl výraz katechismus používán mnohdy pro publikace, které obsahovaly jen část křesťanského učení. Johannes Hofinger SJ je nazýval ve své rozsáhlé studii o katechismu částečnými katechismy. K nim se řadí z předešlých století často používané „zpovědní knížky“ a rovněž až do 18. století dále rozšířené „knihy o zpytování“, které by se dnes asi označovaly jako výkladové knihy o etice.


Katechismus - nástroj poučení ve víře

Jako nástroj poučení ve víře se odlišují katechismy od jiných náboženských textů následně:

  1. Není to žádná teologicko-vědecká odborná diskuse či pojednání, ačkoliv se od něho očekává a požaduje teologická korektnost.
  2. Není to modlitební kniha, i když často modlitby jako Krédo nebo Otčenáš slouží jako elementy členění.
  3. Není to, jako jiná duchovní literatura, dílo jednoho autora, ale obsahuje církví prověřené dokumenty, jež obsahují tzv. fides quae.
  4. Katechismus nemá stejnou inspiraci jako bible, ačkoliv obsahuje biblické texty
    a nepochybné církevní rozhodnutí o výkladu událostí.
  5. Ještě méně je katechismus všelék, který jako by sám byl svátost ex opere operato (tj. prostým udělením), který svým působením zaručuje a v danou chvíli řeší těžkosti víry.

V této souvislosti vyslovil jednu myšlenku Karl Raab: “To nejdůležitější není katechismus a metody, ale zapálení katecheté.“ Katechetismus je sám o sobě lidské dílo, a to díky interpretacím od různých teologických škol, pomocí přehledných obrázků, historických souvislostí, tzn. že je determinován aktuálními duchovními a etnickými otázkami. Katechismus stále potřebuje zlepšení a je tohoto zlepšení schopný.

Adresáti katechismu

Každý katechismus má vždy na mysli konkrétní adresáty. Luterův Velký katechismus z roku 1529 se zaměřoval na křesťanské otce. Latinsky sepsaný Catechismus Romanus viděl za adresáty především faráře, silně racionální a intelektuální, německy psaný Deharbsche Katechismus (1800-1871) byl sepsán pro mládež a dospělé. V mnoha jazycích vydaný „Katechismus katolické církve“ z roku 1993 je podle jeho úvodu od Jana Pavla II. určen sice pastýřům církve a zodpovědným osobám v církvi, které pak mají na jeho základě vypracovat místní katechismy, na druhou stranu ho však zároveň papež nabídl všem věřícím.

Od začátku 16. až do konce 19. století byla snaha zachovat zohlednění adresátů právě tím, že se dětem dávaly do rukou malé, kratší katechismy (Malý katechismus), větším dětem obsahově a rozsahem o něco širší vydání (Střední katechismus) a pro duchovně zralé mladé lidi (studenty) a dospělé pak teprve Velký katechismus. Tak mají katechismy sv. Petra Canisia (1558) tento rozsah: Malý katechismus (děti) 59 otázek, Střední katechismus (gymnaziální věk) 124 otázek; Velký katechismus (studenti) 213 otázek.

Dnes se chápe zohlednění adresátů katechismu zeširoka. Nezahrnuje jen zohlednění chápavosti, ale nadto i obtíže a problémy podmíněné způsobem myšlení, jazykem, oblastí zájmů, cíli, dobou a věkem a mnoho dalších věcí ze života adresátů. Ještě více jsou adresáti zohledněni také otevřeností katechismu a jeho jednotlivých částí vůči konání, realizaci a aktualizaci jednotlivých pravd víry v konkrétním životě, věku a kulturním prostředí. K zohlednění adresátů nepatří jenom to, že autoři katechismu zohlednili požadavky daných adresátů (děti, mládež, dospělí,…), ale také jejich potřeby. Tzn. nejen jejich snahu, přání, touhu a naději, ale právě tak to, co potřebují k dosažení smyslu a cíle svého života, i když si to třeba sami ještě vůbec neuvědomují. Katechismy pro dospělé nezaměřují svou pozornost jen na individuální morálku v každodenním životě. Jmenují také etickou zodpovědnost, závazky a opomenutí v celosvětovém, univerzálním měřítku. Katechismy pro mládež přítomné doby a ještě více v budoucnosti nesmějí přehlédnout etické záležitosti životních oblastí jako jsou internet, Facebook a mnoho jiných.

Autorem textu je: Edgar Josef Korherr

Poslední díl vyjde v úterý 24. 1. 2012.

Zobrazeno 3348×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Zdeňka Ptáčková